Overslaan en naar de inhoud gaan

SCRIPTIE - Een doekje vol… Conflict, WOI en vrede in de klas

EEN DOEKJE VOL... CONFLICT, WOI EN VREDE IN DE KLAS.
KUNST ALS HEFBOOM VOOR HERINNERINGSEDUCATIE. 
Melissa Vandenberghe, Bieke Naessens en Sara Vermarcke
Professionele bachelors in het Kleuteronderwijs - Katholieke Hogeschool VIVES


Melissa Vandenberghe, Bieke Naessens en Sara Vermarcke, kregen als toekomstige kleuteronderwijzeressen tijdens hun opleiding aan de Katholieke Hogeschool Vives de opdracht om de Eerste Wereldoorlog, via kunstvormen, bij kleuters aan de man te brengen. Ze grepen de Eerste Wereldoorlog aan om de oudste kleuters te doen inleven in situaties van conflict en vrede, om zo een houding van actief respect te stimuleren.

In eerste instantie gingen ze via experimenten met verschillende kunstvormen bij kleuters na welke vorm het meest effectief was om de kleuters informatie over WO1 te laten verwerken. Op basis van hun bevindingen ontwikkelden ze verschillende activiteiten en didactische materialen om actief respect bij de kleuters te stimuleren. Het eindresultaat is een tas vol materialen en een handleiding waarmee leerkrachten via kunst aan de slag kunnen gaan met het thema conflict, vrede en WO1.


Ontdek het project en de educatieve tas “Een doekje vol… Conflict, WOI en vrede in de klas” hier